Мы освещаем новости культуры Узбекистана: театр, кино, музыка, история, литература, просвещение и многое другое.

Ru   En

Поиск по сайту
Главная Панорама Вернисаж
Театр
Кинопром Музыка Турбизнес Личная жизнь Литература Мир знаний
10.10.2016 / 19:13:59

Самарқандда илк бор Шоҳ Эдип


Ўзбекистон Республикаси маданият ва спорт ишлари вазирлиги Швейцариянинг Ўзбекистондаги элчихонаси ҳамкорлик бюроси “Ўзбектеатр” ижодий-ишлаб чиқариш бирлашмаси Самарқанд вилоят мусиқали драма театри билан биргаликда, театр санъати усталарининг “Устоз ва шогирд” мактаби ўзининг иккинчи лойиҳасини амалга оширди. Бу йили  “Устоз ва шогирд” мактабига Республикамизнинг турли вилоят театрларидан бешта ёш режиссёр таклиф қилинди ҳамда уларга режиссура санъати бўйича кучли устозлар томонидан мукаммал сабоқ берилди.  Шу билан бир қаторда Ҳ.Олимжон номидаги  Самарқанд вилоят мусиқали драма театри ижодкорларига, режиссёр ҳамда “Устоз ва шогирд” мактабининг бадиий раҳбари Овляқули Ходжақули томонидан Софокл ва Сенека асарлари асосида “Эдип” спектакли саҳналаштирилди. Бу саҳна асарини тақдимоти 2016 йил 30 – сентабр куни бўлиб ўтди. Спектаклда саҳналаштирувчи  рассом Ўзбекистон Санъат арбоби Шуҳрат Абдумаликов, мусиқа муаллифлари “Omnibus” ансамбли ва Жаҳонгир Шукур, хореограф  Владислав Мирецкий. Софокл ва Сенека асарлари О.Ходжақули томонидан инсценировка қилинди ва Н.Шодмонов таржимаси асосида саҳналаштирилди.

Кўп йиллардан бери ўзбек театр саҳнасида ҳали “Шоҳ Эдип” асари саҳналаштирилмаган эди. Негаки бу асарни саҳнага олиб чиқиш осон иш эмас. Оддий пйесани ўзини ўқиганингизда унинг мазмунига яққол тушунасиз лекин, Софокл нима демоқчи эканини англаб етиш қийин. Мана шу буюк мумтоз асарни ўз ечимини топиб саҳнага олиб чиқишнинг ўзи ҳам бир жасорат. Айниқса режиссёрни доим қийнайдиган нарса бу актёр, яъни у хоҳлаган ролни очиб берувчи қахрамон керак. Балки шундай Эдип образини гавдалантирадиган актёр бўлмаганлиги сабабли ҳам театр саҳналаримизда бу асар саҳналаштрилмагандир. Балки аксинча режиссёрларимиз мумтоз асарга қўл урушдан чўчишгандир. Буниси энди бизга қоронғу. Нима бўлган тақдирда ҳам  асар саҳна юзини кўрди, тўлиқ ўз ечимига эга. Асарни режиссёр О.Ходжақули ўз билими ва тажрибасига таянган  ҳолда саҳнавий ҳолга келтирди. Унда тақдиру-азал қаршисида ожиз одам қисматининг энг нозик жиҳатлари, авлодларга муносабат, кибр ва нафс тажовузи, ўтмишдаги хато ҳамда жиноятларни ғаразли, узоқ тафтиш қилишнинг салбий оқибатлари, тақдирдан инсон қочиб қутила олмаслиги, чунки бу тақдир одомзод томонидан эмас илоҳиятдан эканлиги каби масалалар хусусида фикр юритилади. Саҳна асари декоратсияси  чуқур очиб беришни кўзда тутиб, жахон театрларида эришилган энг илғор методларни тадбиқ этиш билан ўзига хос ечимларни намоён қилади. Бунда ўзгармайдиган декоратсиядан фойдаланилган бўлиб, спектакл узликсиз давом этадиган ҳар доим бир-бири билан кесишган юллар устида қурилган. Бу юллар бир-бирига шунақанги боғланганки ҳар бири ўз воқиасига, ечимига эга. Гўёки асарда айтилганидек “икки юлнинг бир йўлга туташган”  жойида спектакл ҳам бўлаётганга ўхшайди. Спектаклда ҳар доимги бир хилликдан қочилган холда ўзида ноанъанавий хусусиятини мужассамлаган бўлиб, унда рақс, мусиқа, пластик ҳаракатлар етакчилик қилади. Саҳнада мусиқаларни чалиб берувчи оркестор йўқ, аксинча актёрларнинг ўзи спектакл давомида ҳам рол ижро этади, ҳам мусиқа чалади. Улар чаладиган мусиқа асбоблари ҳам ноанъанавий бўлиб, қозоннинг қопқоғи, икки ёғоч ўртасига тортилган симлар, кичик таёқчалар ҳамда оғиз орқали чиқариладиган турли овозлардан иборат. Рақслари эса буткул ўзгача, унда маълум бир воқеа йўқ, лекин мусиқа ҳамоҳанглигида ижро этилади. Бутун спектакл мана шундай нозик ва қизиқарли ҳаракатлар устида қурилган. Бу ерда шу нарсани ҳам айтиш жоизки бирорта сўз йўқки ҳаракатлар асосида қурилмаган бўлса, барча-барчаси пластик ҳаракатлар билан чамбарчас боғлиқдир.   Бу саҳна асарида шуниси қизиқки кўп нарса ўхшатишлар асосида очиб берилган. Масалан Эдипнинг ўз кўзини ўйиши жараёнини актёр Ўзбекистонда хизмат кўрсатган артист Баҳрулло Раҳимов   юзига оқ латта ёпиб қора ранг чаплаши билан, ёки шаҳарни ўлат кўланкаси қоплаганда қора кийим кийган, сочлари ёйилган қиз, тинимсиз саҳна бўйлаб пластик ҳаракатлар қилиши, буларнинг бари жуда ажойиб. Яна шу нарса диққатни тортадики Иокаста ўлиши жараёнини ижро этган актриса Ўзбекистонда хизмат кўрсатган артист Меҳри Хакимова елкасига қизил латта ёпди-ю, сўнг  “мен ўлдим” деб саҳнанинг четига бориб спектакл ижросини томоша қилиб ўтирди. Одатда спектакл ижросида актёрлар ўлиши жараёнида ох-вох қилишиб ерга ётиб олишарди, сўнг парда тушса, ёки кимдир бу ўликни судраб олиб чиқиб кетса, у саҳнани тарк этарди. Бу эса мутлақо ўзгача кўринишда, томошабинни фикрлашга ундайдиган ҳолат.  Асар ечими кучли ўйланган бўлиб, спектакл жараёнида томошабин зерикиб қолмайди.     

     

Спектаклда ҳар доимгидек парда ёпилиб декоратсия алмашиб, актёрларнинг саҳнадан кулесга кириб чиқиб юрадиган ҳолатлари мутлақо кузатилмайди. Аксинча ҳамма нарса саҳнанинг ўзида, ҳатто томошабинлар ҳам саҳнада актёрлардан икки метр узоқликда ўтиришади. Сиз саҳнага актёрлар  чиқадиган жойдан кирасиз. Тасаввур қилингг-а ғира-шира қоронғу зал, актёрлар саҳнада  образларда  туришибди. Сиз беъмалол бориб ўз  жойимга ўтираман деб ўйлайсизми? Йўқ асло ундай эмас. Чунки саҳна муҳити сизга таъсир қилмасдан қолмайди. Сиз секин –аста ўзингиз билмаган ҳолда ўтмишга сингиб борасиз ва кутулмаганда бир одамнинг гўё ўтмиш қаридан чиқиб келиб “Шоҳ эдип” асари ҳақида гапираётганини, ҳамда бу саҳнада асар қандай ечим топганини тушунтираётган театр ходимига дуч келасиз. У ўз сўзларини якунлайди-ю, яна ўтмиш қарига сингиб кетади. Ана энди сиз  энг оғир дамни бошингиздан кечирасиз, бир буюк фожиани гувохи бўласиз. Саҳнадан тўхтовсиз “сен отангнинг қотили, хотинингни ўғли, онангни эрисан ” деган сўзлар сиз томонга отила бошлайди. Бу вақтда сиз аёл киши бўлсангиз Эдипнинг онаси Иокаста, эркак бўлсангиз Эдипнинг ўрнида бўлишдан Худонинг ўзи асрасин деб зир-зир титраб турасиз. Шаҳарни ўлат қоплаганда ўлат кўланкаси мен томонга ҳам келмасин деб саҳнадан кўзингизни олиб қочасиз. Башорат охирига етиб ҳаммаси аён бўлганда эса, хеч кутилмаганда сиз ҳам умр китобингизни варақлаб ҳақиқатдан мен ўз ота-онамнинг асл фарзанди эканманми, ташландиқ эмасманми деган саволлар сизни қийнай бошлайди. Бундай қийноқдан эса Иокаста ўз жонига қасд қилганда, Эдип онасининг олтин тўқноғичлари билан  кўзларини ўйиб олганда, сиз хайратдан ўйғонасиз ва фикрлай бошлайсиз. Энг биринчи айтган сўзингиз “ нега бундай бўлди? Ким айбдор? ” бундай саволларга энди саҳнада жавоб топмайсиз, чунки аллақачон режиссёр ўз фикрини айтиб бўлди, бу ёғига ўзингиз бош қотиришингизга тўғри келади. Шу тариқа спектакл поёнига етади, сиз эса катта бир фожиани гувохи бўлгандек ўйчан уйингизга қайтасиз.

“Эдип” номи билан саҳналаштирилган бу спектакл шу яқин кунларда Ҳ.Олимжон номидаги  Самарқанд вилоят мусиқали драма театри саҳнасида ижро этилмоқда.

 

Тошкент Давлат Миллий Рақс ва Хореография Олий Мактаби“Санъатшунослик” йўналиши 3-курс талабасиҒофуров Нурбек

+998 90 920 49 78

 





Другие материалы рубрики

10.10.2016 / 19:10:46

ЧЕШСКИЙ ШВЕЙК АДЕЛИ ЧИЛЯКОВОЙ в гостях "Ильхом"

24 октября 2016 г., в преддверии 98-го юбилея государственной независимости Чешской Республики, театр "Арт-Студия-Свет" представит новую адаптацию известного автора антивоенной сатиры, чешского классика Ярослава Гашека. Далее...

21.09.2016 / 20:21:25

Актерские будни мюзикла "Мой Ташкент": артисты, как дети, им бы только поиграть

У артистов свои приметы и свой лексикон. Например, "расколоть"? Знаете ли вы, что означает это слово для артиста на сцене? Оказывается, это - любимая забава артистов – "расколоть коллегу на сцене", то есть рассмешить его и тем самым выбить его из "сценической колеи". Далее...

21.09.2016 / 11:03:41

Детская опера для взрослых

Всем известная сказка – вещь сложная для постановки. И в разы сложнее браться за постановку всем известной сказки, если она уже шла на этой сцене – на сцене Большого театра. Это в первую очередь вызов: для актёров, для режиссёра и для самого театра. Поставить хуже категорически нельзя. Поставить лучше….ну, здесь уже вопрос удачи с выбором режиссёра. Опере "Волшебная лампа Аладдина" Совета Вареласа в 2016 году в Ташкенте в ГАБТ имени А. Навои с режиссёром повезло. Далее...

19.09.2016 / 19:36:23

Кичик (Малый) театрнинг "Қирмизи олмалари" ёки "Ҳақиқат яхши-ку, бироқ бахт афзалроқ"

"Малый (Кичик) театр!... Бу русларнинг Саҳна академияси. Бу-умрбоқийлар жамоасидир!"-, деган эди Александр Амфитеатров. Дарҳақиқат, ижодкорнинг гапида жон бор. Театр бу йил ўзининг 260 мавсумини очади. Нима учун театр "Малый театр" деб аталади? Ахир шунча йиллардан бери фаолият олиб бориб келаётган бўлса?!.. Далее...

18.09.2016 / 23:46:37

Гастроли Малого театра России в Ташкенте прошли как праздник театрального искусства

Государственный академический Малый театр в пятницу и субботу 16, 17. 09 16 показал ташкентцам один из лучших своих спектаклей "Правда — хорошо, а счастье лучше" по пьесе А. Н. Островского. Гастроли проходили на сцене Ташкентского Академического русского драматического театра (АРДТ) Узбекистана, как праздник театрального искусства. Далее...





28.03.2024 / 16:52:52
Завершилась фотовыставка "ШЁЛКОВЫЙ ПУТЬ, ЗАПОЛНЕННЫЙ ЦВЕТОМ"📣
 
27.03.2024 / 12:32:55
Фонд развития культуры и искусства Узбекистана сообщает о создании Национального павильона Узбекистана во Всемирной выставке Expo Osaka 2025
 


21.03.2024 / 15:41:53
В Русском доме в Ташкенте состоялась премьера документального фильма "Мост"
 
14.03.2024 / 09:59:58
А Скорсезе забыли… "Оскар"-2024: новые правила, скандалы и один из самых сильных списков претендентов в истории главной кинопремии
 


25.03.2024 / 22:05:37
С 6 апреля 2024 года авиакомпания Uzbekistan Airways увеличивает количество регулярных рейсов по маршруту Ташкент-Минск-Ташкент.
 
20.03.2024 / 11:31:24
По инициативе Узбекистана 2027 год будет объявлен Международным годом устойчивого и жизнестойкого туризма
 


17.02.2024 / 11:26:49
Аральская песня Рафаэля Матевосяна
 
22.01.2024 / 10:44:10
"И это все о нем." Борис Бабаев
 

 





Главная Панорама Вернисаж Театр Кинопром Музыка Турбизнес Личная жизнь Литература Мир знаний

© 2011 — 2024 Kultura.uz.
Cвидетельство УзАПИ №0632 от 22 июня 2010 г.
Поддержка сайта: Ташкентский Дом фотографии Академии художеств Узбекистана и компания «Кинопром»
Почта: Letter@kultura.uz
   

О нас   Обратная связь   Каталог ресурсов

Реклама на сайте